My high school semester in the USA!

Funny how a melody sounds like a memory

Hey Nederlanders!

Hoe is het met jullie? Hoorde dat het al behoorlijk koud begint te worden. Hier heeft het laatst gesneeuwd! Jaa serieus! Het gekke is dat het vorig weekend weer 27 graden was, dus kon ik van mijn dikke winterjas naar de korte broek en t-shirt in 1 week. Only in America!

De afgelopen weken bestonden eigenlijk voornamelijk uit school, volleybal en play. De dagen zijn nog steeds ongelofelijk lang en druk, maar wel ontzettend leuk natuurlijk! Binnekort komt hier verandering in want volgende week dinsdag heb ik de laatste volleybal wedstrijd. Dan is het seizoen alweer afgelopen. De tijd vliegt voorbij! De laatste wedstrijd is 30 Oktober en dan hebben we districs. Als we dit winnen kunnen we uiteindelijk naar state, om de beste van de staat te worden, maar onze kans is ongeveer 0.0, dus ik denk het niet. Nebraska is een echte volleybal staat, en andere teams hebben echt enorm goede spelers! Na volleybal begint het basketball seizoen, maar ik heb besloten hier niet aan mee te doen. Ik zou hier namelijk mijn hele kerstvakantie voor moeten opgeven, terwijl mijn gastouders me nog was dingetjes van Amerika willen laten zien!

Het toneelstuk daarintegen gaat gewoon door! Onze eerste uitvoering is begin November, en we hebben best veel optredens! Ik heb er echt enooooooorm veel zin in! Iedereen kent zijn tekst inmiddels, dus nu nemen we alles op en kijken we dat terug, om te kijken wat we kunnen veranderen. Onze cast is echt heel erg hecht, dus we liggen ook allemaal op de grond tegen elkaar aan als we ons toneelstuk terug gaan kijken. haha Vaak zijn we pas heel erg laat klaar. De eerste kostuums hebben we al, en binnekort krijg ik mijn geweldige boom-outfit. De camera man komt ook wel eens ‘behind the scenes’ filmen, en dan heb ik echt het idee dat ik in een film speel! Mijn hele leven lijkt op een film!

Verder komt Halloween eraan! Langzaam beginnen alle huizen hier heel erg creepy te worden, en je kunt merken dat het bijna zover is! Ik weet niet of ik iets ga doen met Halloween, aangezien we gewoon school hebben, dus ik zal er meer over schrijven op mijn volgende blog. Donderdag en vrijdag(vandaag) had ik fall break. We krijgen maar heel erg weinig vakantie, dus vandaar maar 2 dagen herfstvakantie. Donderdag ben ik met mijn gastzusje meegeweest naar een college! Nou dat is dus echt suuuuuuper leuk!! Ik moet toegeven dat ik stiekem een beetje jaloers ben dat ik niet naar een college kan hier! Het is een heel groot terrein, met verschillende gebouwen. De school, de bibliotheek, een footballveld, de gym, en de campus zelf! Je krijgt je eigen kamertje samen met je ‘roommate’ . Dan heb je een gezamelijke woonkamer, keuken en badkamer, die er echt super leuk uitzien! Die hoef je maar met een paar mensen te delen. Je hebt je vrienden letterlijk naast de deur, en als je naar school wil, loop je het gebouw uit, steek je de weg over en je bent er! En op dat terrein wonen allemaal mensen van je leeftijd! Is echt niet eerlijk! De middelbare school is al 10 miljoen keer leuker als in Nederland, en college ook!

Maar goed, ik liep er dus als buitenlander tussen, afvragen waarom ik hier niet geboren was, toen een meisje naar me toekwam. Ze wilde vreemde talen gaan studeren en hoorde dat ik uitwisselingstudent was. Haha yes that’s me! dus ik ben echt de hele dag met haar opgetrokken. Op het laatst kreeg ik haar kaartje (heel normaal hier) dus ik ga haar maar even opzoeken.

Laughing

Toen we ‘s avonds thuiskwamen wilde ik eigenlijk heel erg graag naar de football game. Ik heb dus een vriendin gesmst, en ze ging ook mee! Waar ik even geen rekening mee hield, was dat fantastische klimaat hier.. De eerste 5 minuten van de westrijd was normaal. Na 10 minuten begon het toch wel redelijk te waaien, maar ik had mijn jas bij me, dus dat was voldoende, toch? Na 15 minuten, kreeg ik het toch wel HEEL erg koud. Opeens ging iedereen dekens halen. Na een half uur was het zo ontzettend koud, dat ik met mijn vriendin helemaal tegen elkaar aan onder mijn deken lag! Er waren nog meer meiden en uiteindelijk lagen we allemaal super dicht tegen elkaar aan, met allemaal dekens de wedstrijd te kijken. Dat zag er ongeveer zo uit:

Als ook maar IEMAND besloot om naar de wc te gaan, werd er van alle kanten gescheeuwd dat ze terug moest komen! Kortom, het was niet normaal zo koud en het waaide echt extreem hard! Mijn gastzusje en ik zijn naar de auto gerend en de wind heeft mij serieus een paar keek omver geduwd. We hebben elkaar dus naar de auto gesleept, terwijl mijn zusje schreeuwde: ‘welcome to tornado alley!’ hahaha een avond om nooit te vergeten! Achteraf was het echt super leuk!

De volgende dag wilde we naar scotsbluff gaan. Een soort natuurpark. Maar... dat betekende dus dat dat 5 uur heen was en 5 uur terug! Ik (in cultuurshock) had toch maar redelijk toegegeven, totdat we een bericht kregen dat we toch echt de ranch moesten checken of de wind geen schade had aangericht. Om 9 uur ‘s ochtens, in mijn vakantie zat ik dus lekker in de ranger (zo’n cool autootje) helemaal naar het noorden van de ranch te rijden. We moesten checken of alles werkte en de koeien 'salt and mineral' geven. Ik was dus 3,5 uur onderweg!!! En dat is pas 1 route en onze achtertuin heeft er 7 geloof ik! Gelukkig was er maar 1 windmolen kapot, maar die hebben we kunnen repareren, en had ik de rest van de dag vrij! Zondag ga ik waarschijnlijk naar Halsey, ons zelf gemaakte bos, omdat ik daar ooit geweest moest zijn. Dinsdag is er een parents night, met een volleybal wedstrijd en word ik ook omgeroepen, omdat ik uitwisselingstudent ben. (dat wordt nog wat)

Dan kom ik nu aan bij de verkiezingen. Nou dat is echt een mega belevenis! Ik ben echt heel blij dat ik in een verkiezingsjaar zit! Waar ik woon is ongeveer 99% republikein en dus ook voor Romney. Langs de weg zie je ook borden met ‘stop Obama socialm’ enz. Ik heb inmiddels geleerd dat het een goed idee is om je menig voor je te houden, maar heel stiekem vind ik Obama juist wel een goede president, en hoop ik dat hij mag blijven. Bij het vak governement (politiek) kijken we elk debat, en zijn we er heel erg veel mee bezig. Ook omdat iedereen uit mijn klas al 18 is en dus mag stemmen. Nooit gedacht dat ik de politiek ooit nog leuk ging vinden, maar hier is dat echt cool! Ik heb altijd discussies met mijn Government docent, over rare Amerikanen en hoe wij in Nederland dingen geregeld hebben. haha hij vind dat helemaal geweldig natuurlijk. Meestal denken wij dat Amerika heel erg op Nederland lijkt, maar er zijn toch behoorlijk wat cultuurverschillen.

Ondanks dat, gaat het echt zo veel beter als dat ik ooit had durfen dromen! Ik heb nu al ontzettend veel geleerd en al veel vrienden gemaakt. Vooral mijn volleybal team, betekend heel veel voor me. Het zijn 22 meiden waar ik 15 uur per dag mee om moet gaan. Meiden die allemaal gewoon zichzelf kunnen zijn, en niemand die zich voor elkaar schaamt. Herinneringen voor het leven, maar ook soms moeilijke momenten, waarin we allemaal voor elkaar klaar staan en ‘s werelds sterkste team zijn! De tijd gaat zo ongelofelijk snel, dat ik mezelf soms echt bewust moet maken dat ik toch echt in Amerika zit! Dit is altijd mijn droom geweest en ik ben ontzettend blij dat ik deze stap genomen heb.

Vandaar nog 1 laatste onderwerp: Ik zit hier inmiddels al 2,5 maand, dus dat houd in dat Ik alweer op de helft zit!Dat betekend dus dat ik over 2,5 maand alweer naar huis kom. Nu weten de meeste dat ik ook een mogelijkheid heb om langer te blijven, en het jaar af te maken. Hier ben ik de afgelopen weken enorm mee bezig geweest. Zal ik het doen? Zal ik het niet doen? Ik heb alle voors en tegens op een rij gezegt en ben er echt een tijd van overtuigt geweest dat ik mijn jaar af ging maken. Afgelopen week begon ik toch weer te twijfelen, ook omdat ik zo ontzettend veel plezier uit volleybal haal, en dat bijna is afgelopen. Natuurlijk lag de keuze niet alleen in mijn handen, maar moest mijn gastgezin het ook goed vinden. Vandaag heb ik echt heel fijn met mijn gastmoeder gepraat, want ik moest het gewoon kwijt. Ik heb dus besloten om zoals gepland, in januari naar huis te komen. Het was echt een enorm moeilijke keuze, maar diep van binnen weet ik dat het de juiste keuze is. Ik ga het enorm moeilijk hebben met Amerika achter te laten, en vooral alle lieve mensen en mijn volleyball team, die echt mijn familie is geworden, dus ik heb echt nog even tijd nodig om dit te verwerken. Dit is mijn leven nu, en als je zo’n moeilijke keuze maakt, besef je dat je dat ooit op moet geven en dat is ongelofelijk moeilijk. maar dit heeft gewoon zo moeten zijn en ik weet zeker dat ik er uiteindelijk heel erg blij mee ben. Everything happens for a reason, dus ik ga er nu niet meer over nadenken. Ik kan alleen maar blij zijn dat ik deze stap genomen heb en dat ik dit allemaal mee mag maken.

Het feit dat ik overwogen heb om langer te blijven, zegt toch dat het hier echt heel erg leuk is! Dit is een ervaring voor het leven, en het beste wat ik ooit gedaan heb! Ik ben hier nog 2,5 halve maand en ik ga er gewoon alles uithalen, zodat ik in Januari met een big smile en een koffer vol levenservaring terug kom naar Nederland!

wist je dat:

  • Ze hier met de 15 al mogen autorijden, maar dan alleen maar naar school en weer terug?
  • Seniors heel erg voorgetrokken worden? Dus als er een hele lang rij staat voor de lunch, ik iedereen mag inhalen en vooraan gaan staan. haha alleen voel ik me echt zo gemeen, maar dat is heel normaal
  • Het illegaal is om op school iets over de evolutie te leren? Dat gaat namelijk tegen god in haha Vorig jaar had ik daar een heel hoofdstuk over! De meeste weten er ook echt helemaal niks over!
  • Iedereen hier altijd en overal kauwgom eet? in de les maar ook gewoon tijdens een volleybal wedstijd! Het is ook niet onbeleefd om dat heel leuk met je mond open te doen.
  • Amerikanen niet op elkaar wachten? Met de lunch staan ze gewoon op en lopen ze weg, en als je ergens heen gaan, is het zeer normaal als iemand 10 meter achter je loopt. Ik ben gewend om te wachten, dus als ik dan doe, vinden ze dat super lief. haha dat is toch vanzelfsprekend?
  • Je leraren niet echt leraren kunt noemen? Ze zijn totaal niet streng, kunt gewoon op de grond gaan liggen, of huiswerk overschrijven. Soms mag je toetsen samen maken, en ze gedragen zich net als leerlingen!
  • ik niet meer ‘the new girl’ ben? Er zijn namelijk 2 nieuwe meisjes op school. Is wel grappig als ze aan jou de weg vragen, of niet weten naar welk lokaal ze moeten.
  • Wij voor elke wedstrijd zeker een uur bezig zijn met opwarmen en liedjes zingen (yellen)? en dat de coaches precies de zwakke punten van elk team kennen, dus dat je daar de training van te voren ook op oefend? Alles om te winnen!
  • Het hele team in een enorme depressie valt als je verloren hebt? De helft is aan het huilen (ik ben aan het troosten) en de coaches zijn enorm boos, hoe hard je ook gewerkt hebt.
  • Elke vrijdag een football game is, (dat ga ik zo missen!) dus alle football jongens net als in de film in hun football shirt rondlopen? Normaal moeten de cheerleaders dat ook (in hun outfit), maar mijn school is zo klein dat we die niet hebben. Vandaar dat je cheerleaders in de film altijd in hun outfit ziet. Dan is er dus een wedstrijd :)

Lots of love, van de toch wel veramerikaanste Ellis

Reacties

Reacties

jeanny

hoi ellis

Het is fijn om te gaan, maar ook fijn om straks weer thuis te komen!
Geniet nog lekker van de tijd dat je in America bent!!!

groetjes uit een herfstachtig Reuver

gea ( moeder Lauri)

Dag Ellis...Ja idd, de tijd gaat zo snel en vliegt voorbij... Zo sta je op Schiphol en zegt "tot ziens" het gaat jullie goed.. Straks, tijd om naar huis te gaan.. en je zegt hetzelfde tegen je gastgezin en vrienden.. Met een goed gevuld rugzak met kennis en ervaring.. Geniet nog even Ellis,.. van de tijd in America.. Leuk om je verhalen te lezen.. Je bent een Kanjer.. Groetjes uit herfstachtig Holten

moeder van Ellis

Even een berichtje via Ellis haar blog aan alle ouders van jongens en meiden die een high school jaar doen. Net als Gea lees ik ook de blogs van o.a Lauri,Lisette,Larissa,Jette,Nina,Josefien,Romy enz..Zo mooi om al die verhalen(ieder op zijn manier) te lezen.
Ja Ellis is een kanjer maar jullie kinderen ook! Ze doen het toch maar. Met alle ups en down, cultuurverschillen verwerken, ook wel eens tegenslagen maar vooral heel veel mooie momenten.Als je dan leest en hoort dat je kind de tijd van haar leven heeft maakt dat het inderdaad wat gemakkelijker. Zo hebben we denk ik allemaal wel eens het moment van ..pff ze zijn wel erg lang weg. Als ik dan die lege kamer van Ellis zie heb ik ook wel eens momenten van was je er maar weer.Vroeg me dan vaak af zullen alle , met name de moeders, dat hebben?Maar deze kans die wij hun gelukkig kunnen geven en ik bedoel hiermee niet financieel maar vooral emotioneel..het loslaten van... maakt hun zo rijk. Inderdaad er komen dadelijk volwassen mensen terug van dit avontuur met een rugzak vol ervaringen die hun alleen maar kunnen helpen in ons eigen ,soms toch ook harde, kikkerlandje. Wil gewoon ff kwijt dat ik het ook heel knap vind van andere ouders die kun kind dus 10 maanden gaan missen. Voorons zijn het er "slechts"5.
Hoop dat ze allen nog veel mee mogen maken en ik lees met plezier alle blogs.
Groetjes Marlène

gea

Dag Marléne, Dank je wel. Het duurt lang.. maar lang leve internet..
Groetjes..

Manon

Heey, ik heb het gelezen :)
Je weet dat ik super trots op jou ben en al die verhalen van jou helemaal fantastisch vind :D
Ook al heb je het af en toe moeilijk, dat hoort erbij en leer je super veel van! Als je dalik terug bent, kun jij de hele wereld aan en ben je zo veel volwassener.

In januari kom ik een week logeren om weer helemaal bijgepraat te worden, of je nou wil of niet hahahaha!
Geniet van de laatste maanden eneeuh we blijven in contact :) ook al is het om half 2 snachts net zoals gisteravond!

Kan niet wachten op je volgende verhaaaaaaal!!
xxxxxxx ly

Cyenna

Heey Ellis,

Wat een leuk verhaal! En wat een leuke ervaringen. Ik ben trots op je! Geniet van de tijd dat je nog daar bent.

XXX Cyenna

Marlie Rossel

Hallo Ellis,

Ook ik ben een fan van jou.
Vind je verhalen prachtig, lees ze met veel plezier.
Het is geweldig wat je allemaal meemaakt.
Ervaringen die je de rest van je leven zal koesteren.
Wat mij ook te gek lijkt is dat kunt paardrijden in het uitgestrekte landschap, heerlijk in galop en je verstand op nul en dan je eigen puppy die je mag opvoeden, jammer dat hij straks niet mee naar huis kan. Ellis' je beschikt over vele talenten en schrijven is er een van.Als je straks weer thuis bent kun je een boek schrijven en ik zal het kopen, je schrijft zo leuk.
Ik wens je nog een hele fijne tijd en je krijgt de groeten van André, Marc en Tim.

heel veel liefs van Marlie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active