My high school semester in the USA!

first days of school!

Helloooo!

Oke, ik moet even diep gaan nadenken over wat ik vorige week gedaan heb, want het lijkt alsof ik hier al een paar maanden ben in plaats van 1 week! Vorige week zondag werd ik al vroeg wakker. Ik ben maar mijn koffer uit gaan pakken en daarna gingen we naar de kerk. Wow! Ze nemen de kerk hier veel serieuzers als wij in Nederland doen. Het geloof is echt heel erg belangrijk hier. Het leuke is wel dat je wat mensen ontmoet :) Daarna zijn we toiletspullen gaan kopen, heb ik een rondleiding gekregen op de ranch en heb ik met wat buurtkindjes gespeeld haha De volgende dag ging ik vakken kiezen op school. Het duurde echt 3 uur want de leraren zaten in een vergadering. Daarna gingen we schoolspullen kopen en we reden 1,5 uur om naar 1 winkel te gaan! Wow! Ik was echt moe toen we thuiskwamen! 's avonds ging ik met mijn gastzusje op het balkon sterren kijken en toen vloog er echt een super grote metioriet voorbij! Wij helemaal gillen, want het was echt ge-wel-dig!

De volgende dag was het dan eindelijk zover. Ik ging naar school! Het was gelukkig alleen maar volleybal practice, maar ik zou wel heel veel klasgenoten ontmoeten. Nou.. dat was me een belevenis! Toen ik binnenkwam begon iedereen te gillen en mij aan te staren. Mijn gastzusje kreeg gelijk 2 miljoen vragen en ik stond daar zo aangestaard bij, dus ben maar naar een paar meiden gelopen die NIET op het punt stonden mijn handtekening te vragen!

Woensdag begonnen de lessen. We hadden en 30-minuten rooster (ipv 50 min) dus was al snel klaar. Soms zitten er maar 3 leerlingen in de klas! Tussen de 3-12. Mijn rooster ziet er zo uit:

1e uur: ART! I LOVE ART! We doen alleen maar projecten (schilderen, tekenen, knutselen) je krijgt geen huiswerk en hoeft NIKS te leren! ohh waarom doen we dat niet in Nederland? Nu moeten we een afbeelding zoeken, een coole achtergrond maken en iets met woorden schrijven. Ik doe een windmolen, met een nederlandse achtergrond, met nederlandse woorden!

2e uur: English. Ik doen senior English omdat ze denken dat ik dat qua niveau aankan! We lezen vooral veel boeken en elke dinsdag gaan we voorlezen aan kleine kindjes! :D Super leuk! Het nadeel is dat ik veel presentaties moet houden en maandag natuurlijk al gelijk mijn eerste heb. Ik doe daar standaard 3 uur over, terwijl mensen dat hier in 10 minuten doen! HOW?

3e uur: Government. Hier leert je wat over de Amerikaanse politiek. We doen nu ook een project en wij doen Obama! yay haha

4e uur: College algebra. Beter bekend als WISKUNDE! Tot nu toe heb ik nog geen een wiskunde les gehad (geen idee waarom) dus gaan we op de grond liggen kletsen. haha

5e uur: study hall. Ik heb de goede vakken, dus krijg ik een study hall waar je huiswerk kan maken. Het is in de band room en meestal liggen we op de grond.

6e uur: world history. Saaiste vak ever! We hebben het nu over de eerste mens....

7e uur: sociology. Dat gaat over andere culturen! Natuurlijk heb ik de hoofdrol in dit vak aangezien ik heeeeeeel vaak over de Nederlanse cultuur moet vertellen. Haha de leraar is echt cool!

8e uur: Advanced Biology. Dat is MOEILIJK! niet normaaal. Ik vind biology heel erg leuk, maar dit niveau... bijvoorbeeld een vraag: List the 4 major groups of plants, the phyla and common organisms found in each group, and defining characteristics for each group. Dat heb ik natuurlijk altijd al willen weten.

Daarna hebben we volleybal training en zijn rond half 7 klaar. Binnekort start Drama waar ik heel erg graag aan mee doe, dus voortaan ben ik rond 10 uur thuis! haha maar ik vind dat niet zo erg, want de leraren zijn heel aardig, je doet niet zo heel veel en je praat eigelijk de hele tijd met leeftijdsgenootjes :D Verder heb ik mijn eerste brandoefening van de Amerikaanse schoolbus al gehad en heb ik een lunchcode gekregen, zodat ik voortaan net als in de film met een dienblad met eten mag gaan lunchen!

Ohh ik maak hier echt te veel mee! Gisteren avond hebben ze mij geleerd om te country dansen en vandaag heb ik eindelijk voor het eerst paardgereden! Het ging echt heel goed en binnekort mag ik ook de bossen/velden in met paard! Ik ben echt elke dag wel weg, maar dat vind ik wel fijn want dan heb ik minder last van heimwee. Tot nu toe mis ik thuis nog niet, maar moet wel een beetje wennen aan de cultuur hier. Het is toch wel heel anders! Misschien een leuk voorbeeld: Mensen die mij kennen weten dat ik 1 grote vijand heb en dat is THEE. echt dat vind ik zoo smerig! Wij gingen dus uit eten en ik bestelde ice tea. Je verwacht de nestea, die wij in Nederland hebben maar ik kreeg dus letterlijk een me-ga glas koude thee! DE thee die ik dus echt heeel vies vind! Ik wilde niet onbeleefd doen, dus besloot hem half op te drinken. EI-DE-LIJK was ik op een kwart, komt de ober aan en VULT HEM BIJ! ohh ik dacht dat ik doodging! Haha dat is dus heel normaal hier xD Het Engels praten gaat gelukkig heel erg goed en het gaat al redelijk automatisch! Ik ga vanaf nu een wist-je-dat-lijstje bijhouden want er zijn best wel leuke verschillen tussen Nederland en the USA.

Wist je dat:

- wij geen sloten hebben op de wc's of badkamer?

- Ze hier bijna niet met een mes eten? meestal alleen een vork!

- De coole rode kluisjes uit de film NIET te openen zijn? Ik moest het in het begin steeds vragen, maar vrijdag is het me eindelijk gelukt om ze te openen

- Mensen hier echt heeeeel erg vriendelijk zijn? Dat valt erg heel erg op!

- Iedereen hier autorijd op de automaat?

- De kranten hier heel erg lang en dun zijn? haha

- mijn gastgezin mijn kleren niet strijkt? ik weet niet of alleen mijn gezin dat doet, of allemaal.

- er heel heel heel veel reclame op televisie is? echt niet normaal

- Nederlanders heel erg lang zijn? Ik ben het langste meisje van mijn vollybal team (24 meiden)

- ik eindelijk een hondje heb? Mensen die ook hier op de ranch wonen hebben een puppy! Het is een zwarte labrador en is nog suuuuper jong, dus je moet de hele tijd bij hem blijven. zoo schattig!

Reacties

Reacties

Imke

aaah Ellis, je verhalen zijn echt super leuk. Ik vind het helemaal geweldig dat je het zo naar je zin hebt. ik ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal, hihi..

xx Imke

Linda

I like!

jeanny

sorry ellis maar ik moet zoo lachen om die thee!
je maakt toch veel mee daar..
veel sucses op school! het lukt je vast !
is het bij jullie ook zo warm? hier is het bloedheet 38gr

groetjes van jeanny

Linda van der Voet-Koers

Hi Ellis,

Wat onzettend leuk om te lezen! Wat gaat het schrijven je goed af, heb je vast van je moeder! :-)
Ik moet er erg om lachen. Wat een schoolrooster en wat een lange dagen zeg! Met zo'n programma zijn de dagen en de maanden zo voorbij! Dus geniet ervan, maar zo te lezen gaat dat erg goed.
Have fun!
Lots off Love

Manon

omg dat rooster hoe chill! en dat ze gewoon overal op de grond kunne liggen zonder raar aangestaard te worden o.O ben benieuwd naar je volgende verhalen :) xxxx

Cyenna

wat leuk dat je het zo naar je zin hebt.
dat rooster is echt fijn, wel jammer dat je altijd laat thuis bent.
veel succes nog!

xxxxx

Lynn

Echt super vet met dat rooster! Vooral Art natuurlijk hehe (: Kvind je verhalen echt geweldig vooral die wist je datjes. Maja super veel plezier nog daar maar dat zal wel lukken!

Xxx

Ellis

Heeey, bedankt voor jullie leuke berichtjes! Hier is het ook heel warm, alleen merik ik er niet veel van, want in school is het heeeeeel koud! Zo koud, dat ik in lange broek + vest naar school ga en het nog voor elkaar krijg om verkouden te worden! Tegen die tijd dat ik uit school kom begint het al af te koelen..

Lotte

JALOEERS! hahaha. Volgens mij heb je het heeeel erg naar je zin ofniet? Is het niet raar om in eens in Amerika naar school te gaan haha? Je verhalen zijn wel echt super leuk! Krijg er zoveel zin van om ook naar Amerika te gaan! Wat super dat je het zo goed met je gast gezin kan vinden! Die mensen op je school moet je gewoon net als hier in Venlo arrogant aan kijken ahhaha ;p

Heeeeeel veeel succes en plezier nog!

Liefs Lotte

Mam

Lieve Ellis, aangezien we ook vaker mailen reageer ik amper op je reisblog. Maar ik wil zeker niet achterblijven. Vind je verhalen allemaal zo leuk om te lezen! Weet dat je ook wat cultuurshockjes krijgt te verwerken maar je gaat er zo goed mee om! Ik ben ongelooflijk trots op je dat je dit avontuur aangaat. Gewoon heel stoer van je, op jou leeftijd vond ik tienertour al ruig genoeg. Maak er n mooie tijd van,n tijd waarin je zoveel leuke nieuwe mensen ontmoet en n ervaring voor je leven. Natuurlijk missen we je. Dit is echter jou droom en je bent m aan t waarmaken! Geniet ervan.Liefs mamxx

Annelies van Hees

Ja mam, kleine meisjes worden groot. In onze tijd werden we heel lang "klein gehouden", maar nu zijn onze dochters al volwassen mensen die al vroeg op eigen benen staan. Ik vind het geweldig wat jouw dochter doet en daar kun je (jullie) terecht heel trots op zijn, ze doet het toch maar !!! Beste Ellis, super stoer van je om je droom waar te maken daar in het verre Amerika zonder de hulp van je ouders. Volg je verhalen met heel interesse en verheug me al weer op het volgende verhaal. Geniet van deze tijd, het gaat toch al zo snel !
groetjes en nog heel veel plezier daar in de USA
Annelies

Gerard

Hoi Ellis,
Met grote interesse lees ik al je verhalen. Wat schrijf je toch grappig ik zie t gewoon voor me! Hoop dat je nog vele blogs schrijft want ik kijk nu al uit naar de volgende.
Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Toch even anders als Nederland. Wens je n hele fijne tijd toe.

Groetjes, Gerard !

Jos van Tegelen

Hoi Ellis

Wat leuk om al je verhalen te lezen!
Hier nog een tweetal links die misschien handig zijn:

- Een overzichtje van verschillen tussen Nederland en Amerika. Wellicht dat je het een en ander herkent:

http://blog.peschfamily.com/2008/10/tot-z-verschillen-tussen-nederland-en.html

- Deze site geeft informatie over Nederland, waar je ongetwijfeld heel veel vragen over krijgt.
Zo vinden de Amerikanen Sinterklaas over het algemeen prachtig, maar het verschijnsel "Zwarte Piet" is niet uit te leggen: men vindt dit racistisch!

http://www.squidoo.com/netherlands-facts

Heel veel plezier in de VS!

Jos en Gerard uit Den Haag

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active